Proces hypotheekaanvraag bij Hypotheek24.nl
Bij Hypotheek24.nl kies je voor hypotheekadvies of je regelt je hypotheek zelf. Het maakt niet uit wat je kiest, je aanvraag verloopt namelijk hetzelfde. In onderstaand stappenplan leggen wij precies uit welke stappen worden doorlopen bij de aanvraag van je hypotheek en hoeveel tijd elke stap gemiddeld in beslag neemt.
1. Documenten uploaden
Nadat wij de betaling en de opdracht tot dienstverlening hebben ontvangen én de documenten die nodig zijn voor de aanvraag van het renteaanbod, keuren wij deze op werkdagen binnen 24 uur.
Documenten ten behoeve van de aanvraag van het renteaanbod:
- Kopie van je paspoort of identiteitsbewijs;
- Recente loonstrook (niet ouder dan 3 maanden);
- Werkgeversverklaring;
- Intentieverklaring (bij een tijdelijk contract);
- Kopie bankafschrift met bijschrijving netto salaris;
- Taxatierapport (gevalideerd door het NWWI);
- (Concept) Koopovereenkomst (bij aankoop van een bestaande woning);
- (Concept) Koop/aannemingsovereenkomst (bij aankoop van nieuwbouw);
- Pensioengegevens (indien sprake van pensioen);
- Jaarcijfers, aangiftes en aanslagen van de afgelopen drie kalenderjaren (als je zzp’er bent).
Van oversluiters en doorstromers hebben we ook de volgende extra documenten nodig:
- Overzicht huidige hypotheek;
- Waardebepaling van de huidige woning.
2. Renteaanbod aanvragen
Zijn de documenten juist en volledig, dan vragen wij het renteaanbod voor je aan. Deze ontvang je gemiddeld binnen 2 werkdagen.
3. Tekenen renteaanbod
Nadat je gecontroleerd hebt of het renteaanbod klopt en alle informatie op het aanbod overeenkomt met wat je op onze website hebt aangegeven, teken je het aanbod. Het aanvraagformulier en de financieringsopzet kun je ook tekenen en in je persoonlijke dossier uploaden.
4. Inhoudelijke beoordeling documenten
Na het ontvangen van het getekende renteaanbod zal de geldverstrekker je nog vragen om aanvullende documenten aan te leveren indien van toepassing. Denk hierbij aan:
- Meest recente aangifte inkomstenbelasting
- Aangifte 2012 (als je een aflossingsvrij deel in je nieuwe hypotheek wilt)
- Acceptatiebevestiging ORV inclusief verpanding (als je de ORV niet via ons afsluit)
- Rekeningafschrift van spaarrekening(en) voor aantonen eigen geld
- Verbouwingsspecificatie
- Arbeidsovereenkomst (als die minder dan 6 maanden geleden is ingegaan)
- Formulier SEPA machtiging
- Getekend aanvraagformulier bankgarantie
- Eigendomsbewijs oude woning
Bovenstaande procedure vindt plaats volgens het 4-ogen principe. Met andere woorden: er vindt een eerste en een tweede beoordeling plaats.
Kijk hier voor de actuele doorlooptijden van de eerste en tweede keuring.
Het kan zijn dat de bank na het keuren van deze documenten nog om aanvullende documenten vraagt waardoor je deze later in het proces nog dient te uploaden. Hierdoor kan het aanvraagproces vertraging oplopen.
5. Finaal akkoord
Nadat de geldverstrekker alle benodigde hypotheekdocumenten heeft gecontroleerd, brengen ze de definitieve offerte uit. Dit document controleer je weer en upload je ondertekend in je persoonlijke dossier. Nadat de geldverstrekker je definitieve offerte heeft ontvangen, brengen ze het finaal akkoord uit. Je hypotheek is rond! Dit alles moet dus binnen de periode van de ontbindende voorwaarde onder voorbehoud van financiering vallen.
Mocht de hypotheek niet binnen het voorbehoud van financiering rond kunnen komen, dan zal je in overleg met de verkopende partij, de notaris en de verkopende makelaar, moeten proberen om de ontbindende voorwaarden te verlengen.
Gratis belafspraak
Lijkt het zelf afsluiten van je hypotheek jou wel wat of wil je graag meer informatie over ons hypotheekadvies? Plan dan nu online een gratis belafspraak in en kom erachter hoeveel je maximaal kunt lenen, of je het huis dat je op het oog hebt kunt kopen en vertellen we je alles over het hypotheekadvies.